Перейти на главную страницу





главная страница | наши сотрудники | фотобанк | контакт
 



  Цели и задачи Центра  
  Текущий комментарий  
  Тема  
  Автор дня  
  Социология и политика  

  Аналитика  
  Социологические исследования  
  Публикации и интервью  
  Новости  


Як «доробитися» до Президента?


29.01.10
[«Високий замок»]

Другий тур президентських перегонів змусить фіналістів і їхні штаби добряче попітніти. Якщо у першому турі і так було зрозуміло, що жовтогаряча майка лідера дістанеться Вікторові Януковичу, а блідніша, бежева, Юлії Тимошенко, то тепер зі ставками вагаються навіть маститі прогнозисти. Кажуть, зайвий крок кандидатів вліво чи вправо – і все пропало: Янукович може не вберегти своїх позицій, Тимошенко – розгубити виборчі запаси (прихильників «непрохідних» кандидатів, які працювали на постпомаранчевому електоральному полі).

Які козирі могли б використати у боротьбі за президентський трофей Янукович і Тимошенко? З таким запитанням «ВЗ» звернувся до політолога, експерта Київського центру політичних досліджень і конфліктології Антона Фінька.

- Перед Віктором Януковичем стоїть складне і делікатне завдання, - каже експерт. - З одного боку, він мусить консолідувати свій електорат, особливо базовий - на півдні та сході України. З іншого - поліпшити свої показники у центрі та на заході. Зважаючи на відмінні цінностні установки у цих регіонах, зробити це доволі важко... Як і Юлії Тимошенко, Вікторові Януковичу конче потрібно привернути на свій бік прихильників Сергія Тігіпка. Для цього треба сконцентруватися на соціально-економічних питаннях. Можливо, навіть до певної міри копіювати ті рекламні підходи, які запропонував у своїй виборчій кампанії Тігіпко. Для Януковича важливо зосередитися на темі подальшого економічного розвитку країни, створити більш динамічний образ, який, як і образ Тігіпка, міг би асоціюватися з таким поняттями, як оновлення, модернізація. Важливо продемонструвати наявність у своїй команді молодих ефективних менеджерів… Логічним на цьому етапі кампанії Віктора Януковича буде продовження критики на адресу уряду, його економічної політики.

- Одна річ – створити образ, інша – зробити його переконливим, особливо для «чужого» електорату. Чи поведеться інтелектуально підкований і перебірливий виборець Тігіпка на чийсь образ «а-ля Тігіпко»?

- Не йдеться про те, що Янукович має бути ідентичним Тігіпкові. Аби зацікавити електорат Тігіпка, потрібно продемонструвати найкращі інтелектуальні сили у своїй команді. Підкреслити, що ти знаєш, що і як робити у будь-якій галузі соціально-економічної політики.

- Чого не треба робити Вікторові Януковичу, аби не розтратити підтримки?

- Не можна сказати, що Янукович припустився якихось серйозних помилок у своїй виборчій кампанії. На нинішньому її етапі йому варто утриматися від будь-яких кроків, які б дали змогу опонентам демонізувати його образ.

- Дехто радить Вікторові Федоровичу якнайменше торкатися політики. Не чіпати мовного питання (про статус російської як другої державної), не говорити про зовнішньополітичні орієнтири…

- Гуманітарні та зовнішньополітичні питання у програмі Януковича «притлумлені», подані так, щоб не викликати великого роздратування у тих регіонах, які не є для нього опорними. Те, як оформили у програмних положеннях Януковича, скажімо, розв’язання мовної суперечки (через прийняття спеціального закону, а не внесення змін до Конституції), не влаштовує його базовий електорат. Але у цьому разі Янукович продемонстрував свою поміркованість, щоб зміцнити вплив у центрі та на півночі країни.

- Відмова Януковича від участі у теледебатах з Тимошенко може вплинути на розподіл виборчих симпатій у другому турі?

- Кандидат, який отримав у першому турі значну перевагу, не зацікавлений у надто енергійних дебатах. Зважаючи на те, що своїми ораторськими здібностями й енергійністю Юлія Тимошенко перевершує Віктора Януковича, йому навряд чи доцільно погоджуватися на такий ефір. Його команда усе розрахувала, відраджуючи його від участі у дебатах. Чи неучасть у дебатах вплине на рейтинг Януковича? Думаю, ні. Теледебати не були предметом зацікавлення широкої глядацької аудиторії під час першого туру. Головні дійові особи не дебатували, резонансу не було, а тому і немає великих суспільних очікувань, що основні кандидати з’являться на дебатах у другому турі. Ця тема обговорюється радше у політичних, експертних, журналістських колах...

- На чому варто зосередитися Юлії Тимошенко, щоб збільшити свої шанси у другому турі?

- Для Тимошенко важливо зруйнувати впевненість значної частини суспільства у тому, що все вже вирішено. Їй треба переконувати, що перемога її опонента ще не визначена, що це не доконаний факт, як дехто думає. Політичні консультанти Тимошенко, спікери її блоку намагаються це робити, нагадуючи про досвід президентських виборів 94-го року, коли Кравчук переміг Кучму у першому турі, а у другому - поступився. Юлії Тимошенко треба максимально мобілізовувати своїх виборців, наголошуючи, що від їхніх зусиль і рішучості залежатиме доля кампанії… Ще перед першим туром виборів Тимошенко вжила заходів, аби підкреслити свою роль як єдиного кандидата, який здатен стримувати надмірні апетити правлячої еліти, боротися з тими, кого називають олігархами, стримувати корупцію. Для Тимошенко це виграшна тема, враховуючи те, що Янукович сприймається як кандидат, щільніше пов’язаний з правлячими класами і більш залежний від основних фінансово-промислових угруповань… Щодо використання прямої критики на адресу опонента, то у Тимошенко тут дещо інша ситуація, ніж у Януковича. Критика Януковича з вуст Тимошенко і її команди сприйматиметься винятково у західній частині України. У центрі й особливо на сході намагання залякати Януковичем не спрацюють, бо, починаючи з 2004 року, виборці вже звиклися з жорсткими звинуваченнями на його адресу.

- Дехто вважає помилкою Юлії Тимошенко намагання задобрити «чужий» електорат на сході, замість того, щоб намагатися максимально наростити свій рейтинг у центрі…

- Однозначної відповіді на це немає. Треба враховувати, що електорат у південних і східних регіонах не є однорідним. Для Юлії Тимошенко важливо сконцентруватися не взагалі на сході чи півдні, а намагатися привернути увагу «південно-східних» прихильників Сергія Тігіпка. Зрозуміти, чого прагне ця аудиторія й якими мають бути адресовані їй послання. Для виборців півдня і сходу України варто наголошувати на тому, наскільки у Тимошенко значний досвід співпраці з Тігіпком, підкреслювати, що Тігіпко працював у її команді, очолюючи Раду інвесторів при Кабінеті Міністрів, що вони з Тігіпком - земляки. У будь-якому разі, звертаючись до виборців півдня та сходу України, Юлії Тимошенко варто створити дещо інший імідж - більш діловий. Нинішній образ Тимошенко відповідає більше уподобанням та смакам заходу і центру України. На півдні та сході, зокрема для тамтешніх виборців Сергія Тігіпка, він не надто привабливий.

- Наскільки переконливі для електорату Віктора Ющенка запевняння Тимошенко у тому, що вона буде продовжувачем його справ у питаннях історії, культурних, національно-патріотичних цінностей?

- Більшість електорату Ющенка схилятиметься до підтримки Тимошенко, незалежно від того, наскільки довіряє їй. Це буде раціональний, зважений вибір за принципом: з двох зол – менше…












Copyright © 2002-2012 Киевский центр политических исследований и конфликтологии
Copyright © 2002-2012 Центр эффективной политики

При использовании материалов сайта ссылка на источник обязательна.






bigmir)net TOP 100